Jul i Sinnet alltsedan 1997 

En höstdag år 1997 satt Arto Nyberg hemma ensam och funderade över hur privilegierad han är över att få jobba på Yle. De tankarna var grunden till det som kom att bli Jul i Sinnet -kampanjen. I år firar vi att  kampanjen har hjälpt barnfamiljer som har det svårt redan i 20 år.

Jul i Sinnet -insamlingens upphovsman är Arto Nyberg, som år 1997 var redaktör på Yles morgonprogram Aamu-tv. Nyberg berättar i samband med kampanjens 10 års jubileum, att han hösten 1997 insåg, att alla inte har det lika bra som han. Nyberg började fundera på en julkalender i Aamu-tv, som skulle hjälpa mindre bemedlade barnfamiljer i Finland.

Starkt samarbete ger en stark insamling

Arto Nybergs chef, Kari Karjalainen, tyckte idén var bra och han började föra projektet vidare.  Nyberg berättade om sin idé för Finlands Röda Kors och föreslog samarbete. Idén om en julkalender utvecklades snabbt till en plan om en riksomfattande julinsamling. Eftersom tanken med insamlingen var att hjälpa barnfamiljer, som har det ekonomiskt svårt, var det naturligt att även Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) kom med som en part.

Både Finlands Röda Kors och Mannerheims Barnskyddsförbund började entusiastiskt planera den helt nya kampanjen. Under höstens lopp år 1997 slog man fast insamlingens mål: man skulle dela ut gåvokort på 300 mark till 2000 barnfamiljer, som har det ekonomiskt svårt.

Röda Korset och Mannerheims Barnskyddsförbund skulle stå för organiseringen av insamlingen och för valet av barnfamiljer. Gåvokorten skulle användas i  Keskos mataffärer och Yles morgonprogram Aamu-tv skulle säkra, att kampanjen syns runt om i landet.

Små steg framåt

Första året samlade man in ca 300 000 mark. Resultatet var inte riktigt det man hade hoppats på, men Röda Korset donerade ur sin katastroffond den återstående biten på 2000 mark. Nästa år överskred insamlingen sitt mål, och man kunde dela ut gåvokort till 2 200 familjer. Följande år nästan fördubblades resultatet. Sedan dess har insamlingen hela tiden gått uppåt.

År 2015 överskreds insamlingsmålet på 1 540 000 euro med nästan 400 000 euro och man kunde dela ut gåvokort till 22 000 familjer. Under årens kopp har kampanjen hjälpt nästan 200 000 barnfamiljer.

– Samarbetet mellan de olika organisatörerna har fungerat bra, och alla som har varit med har varit mycket engagerade i kampanjen och velat hjälpa barnfamiljer, konstaterar MLL:s generalsekreterare Milla Kalliomaa.

Utöver K-butikerna kan gåvokorten nu även användas i S-gruppens och Lidls affärer. Yle fortsätter som en viktig samarbetspart och erbjuder kampanjen värdefull synlighet än i dag.

Fattigdom berör var tionde finländska barn

Trots att orsakerna till barnfattigdom har ändrats på 20 år, finns det ännu många som har det dåligt ställt. År 1997 var det ofta en överskuldsatt barnfamilj som drabbats av långtidsarbetslöshet som fick hjälp av Jul i Sinnet kampanjen. Nuförtiden behöver även barnfamiljer där föräldrarna arbetar hjälp. Föräldrarna kan vara låginkomsttagare, ha snuttjobb eller jobba enbart deltid.

Allra svårast ställt har än i dag ensamförsörjare, men fattigdom berör allt oftare även familjer med små barn eller familjer som har tre eller fler barn. Realvärdet på de ekonomiska stöden har sjunkit, vilket slår  speciellt hårt på fattiga barnfamiljer. Exempelvis är barnbidragets realvärde en tredjedel lägre idag än för 20 år sedan.


Text: Mirva Krause
Foto: YLE:n arkisto

Lämna en kommentar